Друк
Категорія: Новини

11-13 жовтня 2019 у Вінницькому інституті Університету "Україна" Caner Bingöl MD PhD Cnr Bngl

Школа сучасних напрямків психотерапії та Dr. Ali Babaoğlu Jungian Psychodrama Sociodrama and Public Mental Health Institute (Turkey)

ЧОТИРИ ВИМІРИ ПРОБУДЖЕННЯ (реальність): СОН, ФАНТАЗІЯ, МАРЕННЯ, УЯВА.

Тлумачення снів у психодрамі

"Ви аналізуєте їх мрії. Я намагаюся дати їм сміливість знову бачити сни». Морено Дж. Л. Фрейду, 1912 рік

Протягом століть люди розмірковували над значенням сновидіння. Ранні цивілізації вважали сновидіння як середовище між нашим земним світом та богом. Насправді єгиптяни, греки та римляни були впевнені, що сни мають певні пророчі сили. Хоча в інтерпретації людських снів завжди був великий інтерес, лише до кінця ХІХ століття Зигмунд Фрейд та Карл Юнг висунули деякі найбільш широко відомі сучасні теорії сновидіння. Технологічний прогрес дозволив розвинути й інші теорії.

Коли ми думаємо про роботу над сном, ми починаємо з концепції Юнга, що структура сна не відрізняється від структури драми. Сон - це театр / кіно, де сновидець є сценою, актором, промоутером, гравецем, автором, громадськістю та критиком. У юнгіанській психодрамі запроваджуються сни всіх категорій: символічні сни, провидливі сни, кошмари, оракулські сни, періодичні сни та соціальні сни (Scategni 2001, Gasseau 2009).

Соціальне сновидіння - це спосіб роботи зі снами, коли увага приділяється сновидінню, а не сновидцю, де мрії поділяються між людьми, які збираються разом тільки для цього. За допомогою "Соціального сновидіння" сенс сновидіння стосується широкого світу, в якому живе людина. У заході «Соціальне сновидіння» учасникам пропонується запропонувати свої сни та шляхом асоціації дослідити можливі соціальні значення, що містяться в них.
Учасники події «Соціальне сновидіння», відомої як «матриця», отримують потенціал для створення нових думок, які виникають із того, що було описано як «асоціативне несвідоме» (Довгий). Ці нові думки часто є вираженням ідей, думок і почуттів, які глибоко тримаються чи знають, але ще мають бути висловлені чи задумані ("Невідома думка", Боллас). Ця ключова особливість відрізняє соціальне сновидіння від інших форм дебатів, дискусій та роботи над мріями.
Сновидіння давно використовуються громадами по всьому світу, включаючи корінних американців, африканців та австралійців, щоб захопити думки про минуле та дізнатися про сучасність, одночасно направляючи їх у майбутнє. Social Dreaming ґрунтується на цій спадщині, щоб принести нове мислення та сенс громадам, в яких ми живемо та працюємо. Соціальне сновидіння було відкрито У. Гордоном Лоуренсом і надалі розвивалося зростаючою спільнотою соціальних мрійників. (https://www.youtube.com/watch?v=1HGNRkJXVYo)
Психодрама зазвичай використовує розповіді та метафори, щоб запропонувати розуміння наших труднощів та рішень і дозволяє нам блукати у своїх снах. Іт - це архетипна мандрівка.
Ми не народжені в цьому світі з цими інтерналізованими блоками. Морено розвивав свої теорії спонтанності та творчості, спостерігаючи за дітьми, які грають у парках у Відні. Елізабет Бергнер написала про захоплюючу гру Морено: "Але для пропуску вам не потрібна скакалка! Ходімо, дамо скакалку бідній дитині, яка ніколи не мала її! Але вам не потрібен м'яч, щоб грати в м'яч! Приходь, я підкину до тебе сонце, спіймай! "(Маріно, стор. 36)

Ми можемо бачити спільні зв'язки між нашими снами та структурою психодрами. Ми не аналізуємо і не тлумачимо свій сон, але переживаємо його в дії. Морено вирішив використовувати все наше тіло і не обмежуватися словесною розповіддю. Замість того, щоб учасники зосереджували свою увагу та енергію на терапевті чи груповому фасилітаторі, він заохочував пряму взаємодію між однолітками. Його концепція надлишкової реальності говорить про бачення, яке дозволяє простір і повагу до нашої мрії.
Морено зрозумів, що «тіло запам'ятовує те, що розум забуває». Це можна спостерігати з чогось такого простого, як набирання дотиком або переміщення палиці до чогось такого складного, як проведення соматичних спогадів про травму. Тому експериментальні методи пропонують основний інструмент для виявлення та розуміння тих блоків, які гальмують здійснення нашої мрії ...
"Сновидіння дозволяє кожному з нас бути тихо і безпечно божевільним кожну ніч нашого життя" Вільям Демент
"Нам усім потрібні керовані дози самовідданого безумства" Кріс Оуклі.

Під час семінару навчимося, пережити та переглядати «Тлумачення снів у психодрамі» з «чотирма вимірами пробудження (реальність): сон, фантазія, марення, галюцінація,! / Будуть випробовані межі ілюзій та способи дії з Психодрамою, Експресивною терапією, Соціодрамою. Етіологія, симптоматика та лікування розладів, будуть пояснені, випробувані, досліджені / в діях та обговоренні. Останні події з цих тем будуть критично оцінені в історичному та суспільно-політичному контексті коротко.

Тренер:
Canel Bingöl - MD PhD (Туреччина) /

"The four dimensions of awakening (reality): dream, fantasy, delusion, imagination. The Interpretation of Dreams in Psychodrama" Workshop in Vinnytsia, Ukraine in collaboration with APPU (Ukrainean Psychotherapist and Psychoanalytics) and VRSPP (Vinnytsia Region Society of Psychologists and Psychotherapists), 11th - 13th of October 2019. Dr.Ali Babaoğlu Jungian Psychodrama Sociodrama Public Mental Health Institute

“You analyze their dreams. I try to give them the courage to dream again.” JL Moreno to Freud, 1912

Fantasia, dream, imagination, delusion, illusion, hallucination! Since Benjamin Franklin has named Anton Mesmer’s hypnosis technic as ‘animal magnetism’ in 1784 to 19th century and since Freud has been developed psychoanalysis with the intervention by his hand pressing on the patient’s forehead and repeating to the patient a memory would come out and remembering the past ‘what the patient saw and remembered’ in 1892 to Carl G.Jung’s journey to the necropolis/nekyaia with dreams and delusions, and from Ferenczi’s interpretation to compete dreaming with active imagination to Moreno’s symboldrama; Gaston Bachelard as a doctor in deed, put the rules and construct theoretical philosophical basics about dreaming and fantasias. As a result, efficiency and direct usage of intrapsychic dreaming or fantasia has been activated and become structural. Awakening/Reality on the stage is the result of that theoretic, philosophic and technologic developments and graduations. Briefly, it is the representation and embodiementation of internal mental and psychic design among the world of objects and transforming them into the active moving visions and to add a narrative for all. The year of 1895 can be called as the milestone year about development of science and art in human being’s history. Same year with the Works on Hysteria has been published by Freud and Breuer together, heralds the birth of psychoanalysis as a new discipline. With this work, Freud revealed the clinical and hypothetical basics of psychoanalysis. Even the same year, Lumière brothers reflects the first movie on the wall. The world had eyewitness to a newborn art branch, Cinema. In 1912, JL Moreno said to Freud that: “You analyze their dreams. I try to give them the courage to dream again.” In this Workshop, Memory and Psychicism/Spirituality with dream, fantasia, delusion, imagination are going to be argued, researched, experienced as representation of objects, embodiementation of objects and narrative process how they are mixed and about their basic dynamic ideas.

For centuries people have pondered the meaning of dreams. Early civilizations thought of dreams as a medium between our earthly world and that of the gods. In fact, the Egyptians, Greeks and Romans were convinced that dreams had certain prophetic powers. While there has always been a great interest in the interpretation of human dreams, it wasn’t until the end of the nineteenth century that Sigmund Freud and Carl Jung put forth some of the most widely-known modern theories of dreaming. Technological advancements have allowed for the development of other theories.

When we think about dream work, we start with Jung's concept that the structure of dreams is not different from the structure of drama. The dream is a theatre/cinema where the dreamer is scene, actor, promoter, player, author, public and critic together. In Jungian psychodrama, dreams of all categories are enacted: symbolic dreams, visionary dreams, nightmares, oracle dreams, recurrent dreams and social dreams (Scategni 2001, Gasseau 2009).

Psychodrama commonly uses stories and metaphors to offer insight into our difficulties and solutions and allows us to wander into our dream. İt is the archetypal journey.

We can see common threads between our dreams and the structure of psychodrama. We are not analyzing or interpreting our dream, but experiencing it in action. Moreno chose to use our whole bodies and not be limited to a verbal narrative. Rather than having participants focus their attention and energy on the therapist or group facilitator, he encouraged direct interaction among peers. His concept of surplus reality speaks to a vision that allows space and respect for our dreams.

Moreno understood “the body remembers what the mind forgets.” This can be observed from something as simple as touch typing or driving a stick shift to something as complex as holding somatic memories of trauma. Therefore, experiential methods offer a primary tool for identifying and understanding those blocks that inhibit the fulfillment of our dream…

“Dreams are a rehearsal. They create new neural pathways, re-wire the brain and draw upon an impulse to discovery through the pre-textual, sensual.” Guy De Lancey

We need to find modes of ritual, through the arts and ceremonies, which allow that excessive, extravagant, demonic force to find a way of expression without doing it concretely and literally. Expressive Therapy and Art therapy with Psychodrama and Sociodrama in groups are very important because they open the door to that excessive imagination.

As Moreno has shown, the method of psychodrama can be effectively used to work on dreams. The first part of this Workshop will describe the theoretical framework. Special reference is made to a personality model based on self-reflection in relation to dialectic processes, existential questions, self-evaluations, and personality development. The theoretical introduction is followed by a description of the basic elements, techniques, and stages associated with classic psychodrama and psychodramatic dream work with analytic group process methods. After situating this approach in the wider context of dream analysis in the field of group therapy, the different stages of the working model are illustrated by means of a "dream session" conducted with a therapy group. Finally the session is analyzed from the perspective of a number of basic Morenian tenets and from the point of view of analytic psychology.

Caner Bingöl MD PhD.